Significante verbetering Stercollecties door advies CLU

16 June 2016

De aanpassingen in de Stercollecties op basis van de adviezen van het CLU zijn een significante verbetering. Dat vinden docenten en leerlingen die meewerkten aan het onderzoek van stagiaire onderwijskunde Camille van Katwijk naar kwaliteitsverbetering van de Stercollecties. VO-content gaat de adviezen gefaseerd doorvoeren in alle Stercollecties.

Uit het onderzoek blijkt dat voornamelijk het SMART formuleren van leerdoelen, het toevoegen van een advance organizer en van reflectieopdrachten in de werkplannen zorgen voor veel verbetering. Daarnaast zien de docenten ook een grote verbetering door de activatie van voorkennis.

Docenten zouden volgens het onderzoek graag meer differentiatie terugzien in de opdrachten van de Stercollecties, zodat ze beter kunnen inspelen op de verschillen tussen leerlingen.

Onderzoek

De centrale vraag van het onderzoek was of aanpassing van het materiaal op grond van de adviezen uit de pre-screening van het CLU leiden tot een verbetering in de leerzaamheid. Het onderzoek is afgenomen onder zes docenten en 261 leerlingen. Elke docent voerde het onderzoek uit bij twee parallelle klassen. Hierbij werkte de ene klas met het originele materiaal en de andere klas met het aangepaste materiaal waarin de adviezen van het CLU waren verwerkt.

Aanpassingen

De aanpassingen die in dit onderzoek zijn meegenomen zijn: leerdoelen SMART formuleren, leerdoelen op een hogere verwerkingsniveaus formuleren, een advance organizer toevoegen, de voorkennis activeren, reflectieopdrachten aan de werkplannen toevoegen en het toevoegen van meer niet-talige (eind)opdrachten. Lees waarom deze aanpassingen ertoe doen in deze publicatie van Kennisnet.

Significante verbetering Uit het onderzoek komt naar voren dat docenten en leerlingen de aanpassingen als een verbetering in de leerzaamheid ervaren. De aangepaste versie scoort bij leerlingen significant hoger dan de originele versie. Ook bij docenten werd dit positieve resultaat gevonden.

Meer weten over het onderzoek? Klik hier

Terug naar nieuwsoverzicht
Onze nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je direct in

Nu inschrijven
Stel een vraag Helpdesk