Home Meesterlijke verhalen
Meesterlijke verhalen
Lees de verhalen van de docenten, schoolleiders en bestuurders waar wij mooie trajecten mee hebben doorlopen. Wil je meer weten over het ontwikkelen van open leermateriaal door de veldexpertscholen? Of ben je benieuwd naar de gebruikerservaringen van collega docenten? Hun verhalen zijn meesterlijk.
Met eigen leermateriaal kies je zelf welke vaardigheden je leerlingen wilt meegeven
Als er geen concrete methode voorhanden is voor een bepaald vak, is dat ook een goede reden om met eigen leermateriaal aan de slag te gaan. In het geval van Trevianum in Sittard gaat het om levensbeschouwing/burgerschap.
Randy de Grip en Geertje Gellen
Casus: Taalbeleid en taalbewustzijn bij Zone.college
Bij Zone.college, locatie Doetinchem was er behoefte aan versterking van het taalbeleid en het taalbewustzijn van docenten, mede door veranderingen in wetgeving en eindtermen Nederlands.
Sandra Menkhorst, Zianne Looman, Bas van Eerd
Met elkaar verantwoordelijk voor een goede leerlijn en didactiek
Het Lucent College in Hilversum is een kleine school. Daardoor is alles kleinschalig en zit de school dicht op de leerlingen. En er wordt veel aandacht besteed aan het coachen van leerlingen bij het leren.
Cors Westerdijk en Nanette Okken
Casus: Het project basisvaardigheden van IVO Deurne
“Paul als adviseur gaf ons handvatten om beleidsmatig te denken en de aspecten van beleidsplannen te verwerken in onze uitwerkingen. Zijn expertise ligt vooral op rekengebied daarin kon hij ook inhoudelijk dingen toevoegen aan het proces.”
Joost Meulendijks over Paul WestenengJoost Meulendijks, kwaliteitsmedewerker onderwijs
Voor goed onderwijs is de juiste mix van leermiddelen nodig
Meer digitaal open leermateriaal gebruiken is niet een doel maar een middel. Op het Westeraam vmbo in Elst was open leermateriaal een gevolg van een nieuwe koers in hun onderwijs.
Jan Broeder en Marcel Jansma
Open leermateriaal zorgt voor meer motivatie in de klas
Iedere docent herkent dit gevoel vast wel: je wil wat anders of extra’s doen dan dat er in het lesboek staat. Maar hoe kom je aan materiaal? Wie slim is gebruikt en deelt zijn lessen online met collega’s.
Kiki Hartman en Harry Maas
Open leermateriaal is dé oplossing voor grip op kwaliteit
‘Scholen die nog moeten beginnen met het maken van open content, kunnen leren van alle fouten en alle kennis die je in dat proces opdoet. En het heeft een meerwaarde om dat als scholen met elkaar te delen.’
Kees Versteeg en Ron Zuijlen
Kennis opdoen en delen in ontwikkelen eigen leermateriaal
Inhoud is zeker belangrijk, maar een groot deel van de opbrengst is dat docenten en schoolleiders contact hebben met andere scholen die met dezelfde materie bezig zijn.
Herman Rigter en Marieke van OschProjectleiders veldexperttraject
Hoe kun je een vak als IBM neerzetten met open materiaal?
‘Mij is als theaterdocent gevraagd ook het vak identiteit, burgerschap en maatschappij te geven door het in te zetten bij drama of met bijvoorbeeld rollenspellen, zodat het meer een doe-vak is.’
Arno en MarcDocenten Waldheim mavo
SterMonitor maakt werken met open materiaal makkelijker
Het gebruik van open leermateriaal heeft voor Erik een duidelijke meerwaarde in zijn lessen. ‘Ik gebruik open materiaal naast het theorieboek. Het lesmateriaal van VO-content vind ik verdiepend en verbredend.’
Erik van DijkDocent Economie op het CSG Willem de Zwijger
‘Voor je aan leren toekomt, moet er een sfeer van veiligheid zijn.’
‘Kracht in controle’ geeft je grip op het leerklimaat op school. Met behulp van fysieke opdrachten voor de hele klas, kun je de sfeer in een groep structureel verbeteren. Binnenkort komen de mentorlessen en de webapplicatie van KIC exclusief beschikbaar voor de deelnemers van VO-content. Kim Schouten-Entius stond aan de wieg van het concept: “Met fysieke opdrachten kun je leerlingen echt prikkelen.”
Kim EntiusDocent LO en trainer
’Zie als docent AI maar als je bondgenoot’
Waarom zou je als docent niet samen met AI leermateriaal ontwikkelen? Dat kan je als leraar zo veel tijd besparen of creativiteit aan je werk toevoegen, omdat het ideeën genereert waar je zelf nog helemaal niet aan hebt gedacht. Natuurlijk moet je als professional de kwaliteit goed beoordelen, maar toch: zie AI maar als je bondgenoot. De tijd die je ermee bespaart, kun je steken in de kwaliteit van je onderwijs. En in echt contact met je leerling, want volgens mij is dat waar lesgeven om draait. Zo draag je kennis en vaardigheden over.’
Mark van de Morteldirecteur van ROER College Schöndeln
’Veldexpertscholen hebben voortrekkersrol in ontwikkelen open leermateriaal’
Er moet meer digitaal open leermateriaal komen, vindt de overheid. Dat zorgt voor beter passend onderwijs, leukere lessen en meer werkvreugde. Zes vo-scholen zijn hier nu met subsidie en ondersteuning actief mee aan de slag. ‘Ben je bezig met open leermiddelen, dan ga je als docent beter nadenken over je onderwijs.’
Jasper de Jongteamleider bovenbouw Waldheim-Mavo