Ons kantoor is vanaf 20 december tot 6 januari gesloten. Wij zijn weer bereikbaar vanaf maandag 6 januari. Fijne feestdagen! Neem contact op
info@vo-content.nlContact

Ontwikkelen open leermateriaal nu belangrijker dan ooit


Iedere docent herkent dit gevoel vast wel: je wil wat anders of extra’s doen dan dat er in het lesboek staat. Maar hoe kom je aan materiaal?
Wie slim is gebruikt en deelt zijn lessen online met collega’s. Docenten Harry Maas
en Kiki Hartman vertellen over hun ervaring met open leermateriaal van
Stichting VO-content.



Verrijking voor de les

Tegenwoordig surft iedere docent zich suf op het web op zoek naar een goede les. Dat maakt de noodzaak van een overzichtelijke en vrij toegankelijke databank met kwalitatief leermateriaal groter dan ooit. Ook het Nationaal Groeifonds heeft positief geadviseerd over het voorstel om een impuls te geven aan de ontwikkeling én het benutten van open leermateriaal. ‘Open leermateriaal wordt steeds belangrijker gevonden en moet daarom voor iedereen beschikbaar zijn’, vindt Ron Zuijlen, directeur van VO-content.

‘In de database van VO-content vind je kant-en-klare lessen’, legt Ron uit, ‘maar ook heel veel materiaal waar je als docent zelf op kunt voortborduren.’ En dat is precies wat Ron hoopt: dat docenten met het materiaal aan de slag gaan en het daarna aanpassen en weer terugdelen op het platform. ‘Op die manier ontstaat er echt een systeem van delen en uitwisselen.’

Geschiedenisdocent Harry Maas (ROER College Schöndeln) gebruikt al een lange tijd open leermateriaal in zijn lessen. ‘Ik merk dat ik op zoek moest naar nieuwe wegen om leerlingen te motiveren’, vertelt hij. ‘Open leermateriaal kan hierbij zeker een rol spelen. Door gericht te kiezen voor bepaalde onderwerpen en aansprekende werkvormen merk ik een motivatiestijging in de klas.’ 

Oneindig veel leerstof 

‘Er is zoveel leerstof beschikbaar om te arrangeren’, vertelt Harry. ‘Voor het ontwikkelen van mijn lessen put ik uit een enorme hoeveelheid materiaal. Ik ben dan ook vooral bezig met het maken van de juiste keuzes. Dus welke module is in welke vorm geschikt voor mijn leerlingen? Ook ben ik bezig met het automatiseren van opdrachten, zodat ik alleen nog open vragen handmatig nakijk. Voordeel is dat ik op deze manier veel tijd heb om elke leerling op maat te helpen.’

Harry Maas
Theorie met beeldmateriaal
Kiki Hartman

Ook wiskundedocent Kiki Hartman (Portus Juliana) is enthousiast over het gebruiken van open leermateriaal. ‘Wij maken geen gebruik meer van boeken. We merkten dat er te veel opdrachten in de schoolmethodes stonden, daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere manier van lesgeven’, legt Kiki uit. Nu maken ze gebruik van de arrangementen van Wikiwijs. ‘We konden direct aan de slag. Tijdens de lessen brengen we een passende balans tussen theorie en oefening aan. Bij de theorie hebben we ook beeldmateriaal, audiofragmenten en werkbladen in PDF toegevoegd.’

Waarom open materiaal

Volgens Ron draagt open leermateriaal ook bij aan de vitaliteit van de docenten én de motivatie van leerlingen. Dat werkt volgens hem zo: ‘Als je al wat langer in het onderwijs meegaat, moet je jezelf en je lessen blijven door ontwikkelen. Geen enkele docent wil jarenlang dezelfde les uit hetzelfde boek opdreunen. Je moet je vak dus boeiend houden.’

Maar hoe doe je dat zonder om de haverklap je hele lesprogramma te veranderen? ‘Dat hoef je niet allemaal zelf te doen’, legt Ron uit. Je kunt gebruikmaken van open leermateriaal van andere professionals. ‘Zo blijft het onderwijs toegankelijk en up-to-date.’

Wat is open leermateriaal

Open leermateriaal is kosteloos te gebruiken, veelal aanpasbaar, voorzien van een creative commons licentie én geeft docenten de ruimte om zelf invulling te geven aan hun lessen en onderwijs op maat te bieden aan hun leerlingen.