‘Met de SterMonitor kan ik open materiaal makkelijker integreren.’
Het gebruik van open leermateriaal en digitale leerlingvolgsystemen wint snel aan populariteit in het onderwijs. Deze innovatieve materialen bieden docenten de mogelijkheid om hun lessen te verrijken en leerlingen beter te begeleiden.
Erik van Dijk, docent Economie op het CSG Willem de Zwijger, deelt zijn persoonlijke ervaringen met het integreren van open leermateriaal en het gebruik van SterMonitor in zijn lessen.
Open materiaal naast de theorie
Erik van Dijk: ‘Ik kwam VO-content een keer tegen op internet en dacht: hé, dat is interessant. Ik heb toen contact gelegd, maar dat is al een tijd geleden. Ik doe dit voornamelijk op persoonlijke titel.’
Het gebruik van open leermateriaal heeft voor Erik een duidelijke meerwaarde in zijn lessen. ‘Ik gebruik open materiaal naast het theorieboek. Het lesmateriaal van VO-content vind ik verdiepend en verbredend. Het helpt me om onderwerpen waar ik extra aandacht aan wil geven verder uit te diepen. Het theorieboek is de basis, maar het open materiaal slaat een brug naar de actualiteit en de buitenwereld.’
Hij voegt toe: ‘Zoals gezegd, biedt het verdieping en verbreding. Het is makkelijk inzetbaar en eigentijds. Dagelijkse zaken uit de buitenwereld worden erin verwerkt. Digitaal lesgeven maakt dat je met de tijd meegaat. Er is veel variatie mogelijk met plaatjes, werkvormen, filmpjes, enzovoort.’
SterMonitor en Stercollecties samen
Erik is altijd op zoek naar nieuwe initiatieven en kwam zo in aanraking met SterMonitor. ‘Ik zoek altijd naar nieuwe initiatieven en kwam SterMonitor tegen toen ik op de website aan het bladeren was. Ik ben er nu mee aan de slag en hoewel ik nog een beetje aan het stoeien ben, werkt het erg leuk in de interactie met de leerlingen.’
Met SterMonitor kan Erik zijn leerlingen nauwlettend volgen. ‘Ik geef les uit het boek en gebruik aanvullend de digitale Stercollectie Economie. Met SterMonitor kan ik precies volgen waar de leerlingen zijn, wat ze doen, en hun resultaten zien. Tijdens de les zeg ik dan gewoon: ‘Jongens, ik kijk mee, hoor!’ Dat vinden ze soms spannend, maar ook wel cool. En als ze weten dat ik meekijk, werken ze vaak net iets harder.’
Hij ziet duidelijk de voordelen van digitale leermiddelen voor zijn leerlingen. ‘Leerlingen zijn dol op digitaal werken en vinden het leuk. Er is veel variatie mogelijk met allerlei leuke, frisse onderwerpen die aansluiten op het theorieboek. De leerlingen werken zelfstandig met de stof van het vak economie, waardoor mijn rol steeds meer coachend wordt. Bovendien kan ik goed volgen waar ze mee bezig zijn, wat het gebruik van de Stercollecties alleen maar makkelijker maakt.’
Groepsprojecten
Toch zijn er ook enkele uitdagingen. ‘Je moet de tijd nemen om ermee te oefenen. Ik wil altijd snel kunnen inloggen en heb niet altijd het geduld daarvoor, haha. Ook moet ik me nog verdiepen in het opzetten van groepsprojecten binnen SterMonitor, maar ik ben van plan dat te doen voor een project over financiële educatie. Verder zou het inloggen wat soepeler en makkelijker kunnen, ook voor de leerlingen.’
Erik ziet de aantrekkingskracht van digitale leermiddelen op zijn leerlingen. ‘Leerlingen vinden digitale leermiddelen aantrekkelijk, vooral tijdens onze 80 minuten durende lessen. Het helpt om hun focus bij de les te houden. Het mooie is dat de leerlingen steeds zelfstandiger werken, terwijl ik een coachende rol op me neem. Het theorieboek ligt nog steeds op tafel, maar voor verdieping gaan ze zelfstandig aan de slag. Ze zeggen vaak na de les: ‘Wauw, meneer, dat was een leuke les!’
Interviewer: Mariëtte Sijnhorst Jonker